معرفی روش های بهینه سازی فایل Htaccess
نوشته شده توسط : مهدیه

ایل Htaccess یک فایل حاوی کد است که از آن برای اعمال تغییرات مورد نظر بر روی یک دایرکتوری و تمامی زیرشاخه‌های آن می‌توان استفاده کرد. برنامه‌نویسان با ویرایش این فایل می‌توانند تغییرات مورد نظر خود را بر روی سایت اعمال کرده و از آن برای دستیابی به رنج وسیعی از عملیات مورد نظر خود استفاده کنند.

اما این فایل دقیقا چیست و با استفاده از آن چه تغییراتی می‌توان بر روی سایت اعمال کرد؟ کاربردی‌ترین کدهای فایل Htaccess کدام‌ها هستند؟ در ادامه مطلب به این موضوعات و آموزش بهینه سازی فایل Htaccess خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب از پارس وب با ما همراه باشید.

فایل Htaccess چیست؟

اهمیت استفاده از فایل Htaccess و بهینه‌سازی آن

اما شاید بسیاری از افراد بهینه‌سازی این فایل را جدی نگرفته و به نظرشان کاری دشوار باشد. در این رابطه باید گفت که استفاده از این فایل در مدیریت وبسایت بسیار مرسوم است و یکی از موثرترین روش‌ها برای اعمال تغییرات مورد نظر بر روی وبسایت شمرده می‌شود.

بهینه‌سازی فایل Htaccess نه‌تنها موجب بالاتر بردن سرعت وبسایت خواهد شد بلکه امنیت آن را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد. به‌همین دلیل حتی اگر با ویرایش این نوع فایل آشنایی کافی ندارید، بهتر است دانش خود را در این زمینه گسترش داده و با موارد کاربرد آن به مرور آشنایی پیدا کنید.

در این مقاله فقط در مورد تغییراتی که برنامه نویسان از طریق این فایل برروی سایت اعمال می‌کنند صحبت کردیم؛ اما خوب است بدانیم سئوکاران نیز با این فایل درگیر هستند. فایل Htaccess بخشی کلیدی و بعنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی محسوب می‌شود. به همین منظور متخصصین حوزه سئو، به منظور افزایش میزان رتبه پروژه‌های سئو در مشهد خود در رنکینگ گوگل، اهمیت ویژه ای به ساختار صحیح این فایل در هاست سایت می‌دهند.

۵ نمونه از کلیدی‌ترین کدهای فایل Htaccess برای بهینه‌سازی سایت

  • بستن امکان کپی کردن فایل‌ها و عکس‌های وبسایت

در برخی موارد یک سایت دیگر از عکس‌ها یا فایل‌های سایت شما استفاده می‌کند. اما این استفاده به گونه‌ای است که آدرس اینترنتی آن فایل را تغییر نداده و آن فایل را با آدرس هاست شما مورد استفاده قرار می‌دهند. این کار در عمل موجب می‌شود تا با هر بار بازدید این فایل‌ها در سایت دیگر، کاربران به آدرس هاست شما متصل ‌شوند و بخشی از منابع سرور شما در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور جلوگیری از بروز موارد ایچنینی از دستور زیر می‌توان استفاده کرد.

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^$

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !^http://(www\.)?site.com/ .*$ [NC]

RewriteRule \.(gif|jpg|swf|flv|png)$ /feed/ [R=302,L]

 

  • جلوگیری از ارسال هرزنامه

با استفاده از کد زیر می‌توان از ارسال هرزنامه در سایت بدون نصب هیچگونه افزونه اضافی جلوگیری به عمل آورد. البته باید به جای عبارت Yourblog آدرس سایت خود را وارد کرده و این کد را به فایل Htaccess اضافه کنید.

توضیح کامل درباره فایل htaccess

RewriteEngine On

RewriteCond %{REQUEST_METHOD} POST

RewriteCond %{REQUEST_URI} .wp-comments-post\.php*

RewriteCond %{HTTP_REFERER} !.*yourblog.com.* [OR]

RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} ^$

RewriteRule (.*) ^http://%{REMOTE_ADDR}/$ [R=301,L]

  • محافظت از فایل Htaccess

شاید مهم‌ترین کدی که باید در فایل Htaccess قرار بگیرد، کدی است که از خود این فایل دربرابر ویرایش افراد دیگر جلوگیری کرده و امنیت آن را تضمین کند. این کد را می‌توانید در ابتدای فایل قرار دهید.

 

order allow,deny

deny from all

 

 

 

 

  • مسدود کردن آیپی اسپمرها

تا اینجا با کد مخصوص برای جلوگیری از ارسال هرزنامه در سایت آشنا شدید. این کد اما برای مسدود کردن آیپی اسپمرها است. با مسدود شدن این نوع آیپی‌ها دیگر از آن آدرس آیپی مشخص امکان دریافت هرزنامه را نخواهید داشت.

 

order allow,deny

deny from 200.49.176.139

allow from all

 

در این کد می‌توانید آیپی مورد نظر خود را که قصد محدود کردن دسترسی آن به سایت را دارید در قسمت Deny from وارد کنید. اما نکته‌ای که در این بخش حائز اهمیت است، پیدا کردن آیپی کاربرانی است که از سایت شما بازدید کرده اند. زیرا بدون داشتن لیست این آی پی ها قادر به مسدود کردن برخی از آنان نخواهید بود. ما در مقاله‌ای با عنوان آموزش پیدا کردن آی پی کاربران در وردپرس هر نکته ای که برای این کار نیاز داشته باشید را به شما آموزش داده‌ایم.

  • حذف Category از آدرس وبسایت وردپرسی

اگر شما هم از وردپرس برای مدیریت محتوای وبسایت خود استفاده کرده و یا به منظور داشتن یک وب سایت و ورود به فضای وب از خدمات طراحی سایت وردپرسی در مشهد استفاده کرده‌اید، حتما می‌دانید که وردپرس آدرس صفحات دسته بندی سایت شما را به همراه عبارت Category نشان می‌دهد. اما برای حذف این عبارت در تنظیمات وردپرس گزینه‌ای دیده نمی‌شود. اگر پروژه خود را به شرکت پارس وب بسپارید مطمئن خواهید بود که هیچ مشکلی از این نظر نخواهید داشت.

از کد زیر می‌توانید به این منظور استفاده کرده و این عبارت را حذف کنید. این کار باعث کوتاه‌تر شدن آدرس اینترنتی صفحات دسته بندی شده و آدرس یکدست‌تری را برای شما به‌همراه می‌آورد.

RewriteRule ^category/(.+)$ http://www.yourblog.com/$1 [R=301,L]

بهینه سازی htaccess

فایل Htaccess چیست؟

فایل Htaccess درواقع یک فایل کنترلی است که از طریق آن می‌توان دسترسی‌های یک فولدر و تمامی زیرشاخه‌هایش را محدود کرد یا تغییر داد. این فایل معمولا نام خاصی نداشته و با پسوند .Htaccess در هاست قرار می‌گیرد. در اکثر موارد این فایل به‌صورت پنهان است و برای بالاتر بردن امنیت فولدرها در سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دیدن این فایل باید گزینه نمایش فایل‌های پنهانی در هاست را فعال کنید تا بتوانید این فایل را پیدا کرده و از آن استفاده کنید.

اگر قصد اعمال تغییرات بر روی تمامی پوشه‌های سایت خود را دارید باید از فایل موجود در پوشه Public_html بهره بگیرید. قبل از شروع به کار برای حفظ امنیت سایت خود نیز حتما از این فایل یک نسخه پشتیبان تهیه کنید تا درصورت بروز هرگونه اشکال یا خطایی بتوانید به تنظیمات اولیه برگردید. در مقاله ای با عنوان آموزش کامل بک آپ گیری از سایت در سی پنل مرحله به مرحله شمارا در تهیه نسخه پشتیبان برای انجام تغییرات در htaccess راهنمایی کرده ایم.

از آنجایی که تمامی اطلاعات سایت شما بر روی هاست قرار دارد، مهم است که در هنگام کار با بخش‌هایی از سایت مانند فایل Htaccess توجه لازم را داشته باشید. انجام کارهای سایت جز اموری محسوب می‌شود که به دقت و تخصص احتیاج دارد و بهتر این است که از متخصصین فعال در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در مشهد کمک بگیرید تا مطئمن باشید که خطایی اتفاق نمیوفتد تا اینکه ریسک سپردن کارها به افراد غیر متخصص را متحمل شوید.

این فایل درواقع یک فایل پیکربندی وب سرور است که وظیفه اصلی آن ایجاد دسترسی، جلوگیری از دسترسی و تغییر نحوه دسترسی به سایت است. ایجاد این نوع فایل‌ها به‌سادگی امکان‌پذیر است. چرا که در کامپیوتر شخصی خود نیز می‌توانید با استفاده از یک ویرایشگر متنی مانند نوت پد آن را ایجاد کرده و از طریق پورتکل FTP آن را بر روی سرور خود آپلود کنید.

جمع‌بندی

ویرایش و استفاده از امکانات فایل Htaccess جزو موارد ضروری است که هر مدیر وبسایت باید از آن آگاهی داشته باشد و به فراخور تجربه و نیاز سایت خود، از آن در بهتر کردن امنیت و سرعت سایت استفاده کند. این نوع فایل‌ها در اغلب سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس، جوملا و دروپال قابل استفاده هستند و روشی مناسب برای ایجاد دسترسی و یا محدود کردن آن برای بخش‌های مختلف یک وبسایت شمرده می‌شوند.

البته باید گفت که کدهای کاربردی در این فایل تنها به این ۵ مورد محدود نمی‌شود و شامل تعداد بسیار بیشتری از کدها هستند. اما در این مطلب سعی شد تا برای آشنایی شما عزیزان با این نوع فایل و روش استفاده از آن، ۵ نمونه از کاربردی‌ترین کدها به شما معرفی شود. درپایان خوشحال می‌شویم نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

هم‌چنین اگر سوالی در این زمینه برای شما مطرح بود می‌توانید ان را از طریق بخش کامنت‌ها در زیر همین مطلب با ما مطرح کنید تا در اولین فرصت ممکن پاسخ آن‌ها را دریافت نمایید.





:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: